Projekt “Svemir”
Projekt starije mješovite odgojno-obrazovne skupine „Pčelice“
Starija mješovita odgojno-obrazovna skupina „Pčelice“ (djeca u dobi 5-7 godina)
Pedagoška godina: 2018./2019.
Odgojiteljice: Biserka Pavković i Darinka Salopek
Trajanje projekta: siječanj i veljača 2019. godine
GLAVNI CILJ: zadovoljiti interes i znatiželju koju su djeca pokazala za svemir
GLAVNE ZADAĆE:
- Kroz projektni rad –
- navikavati dijete na rad u paru ili u grupi poticati razvoj suradništva dogovaranjem, zajedničkim planiranjem, uvažavanjem
tuđeg mišljenja - učiti poštivati pravila i dogovore (čekati red, pripremati materijale za rad i pospremati poslije igre i rada,..)
- razvijati kod djeteta samostalnost, samopouzdanje i samopoštovanje
- poticati dijete na istraživanje svim osjetilima i utjecati na razvoj taktilne, vizualne i slušne percepcije (razvijati znatiželju)
- poticati interes za pisane, foto i video materijale
- upoznavati i usvajati nove riječi i pojmove (bogatiti rječnik), razvijati interes za slova i brojeve
- razvijati govor (verbalizirati vlastita mišljenja, proširivati rečenicu, naučiti postavljati pitanja i davati odgovore,..)
- razvijati pamćenje (pjesmice, brojalice, nazivi planeta, novi pojmovi,…)
- upoznavati dijete s pojmom ekologije i reciklaže (izrada novih stvari od otpada)
- omogućiti djetetu stjecanje iskustava o uzročno-posljedičnim odnosima
- upoznavati prostorne i vremenske odnose
- obogatiti djetetova iskustva radom s novim i nepoznati mu materijalima i alatima
- poticati razvoj djetetove mašte i kreativnosti kroz likovni, glazbeni, literarni, glumački i plesni izričaj
- utjecati na razvoj pažnje i koncentracije
- poticati razvoj grube i fine motorike kod djeteta
- ostvarivati suradnju s bližom i daljom okolinom (suradnja s roditeljima, ostalim
odgojno-obrazovnim skupinama i djelatnicima unutar vrtića, suradnja s knjižnicom, planetarijem,…)
- navikavati dijete na rad u paru ili u grupi poticati razvoj suradništva dogovaranjem, zajedničkim planiranjem, uvažavanjem
TIJEK PROJEKTA:
Početkom mjeseca siječnja ponudile smo djeci u centru istraživanja novi pokretni Sunčev sustav koji je skupina dobila u poklonu ispod bora. Istraživanje i slaganje sustava djeci je bilo zanimljivo. Javila su se tako nova pitanja, ali i rasprave među djecom o svemiru. Kako bi zadovoljile znatiželju djece i navele ih da sami dođu do novih spoznaja, dogovorili smo da djeca s roditeljima prikupe što više različitih vrsta materijala o svemiru.
Centre aktivnosti u sobi dnevnog boravka nadopunili smo tako raznim pisanim, foto i video materijalima o svemiru, astronautima, planetima,… te raznovrsnim igrama, plakatima i ostalim didaktičkim materijalima koji bi mogli poslužiti u istraživanju ove teme. Provodile smo s djecom raznovrsne istraživačke aktivnosti pomoću računala, čitajući iz enciklopedija, časopisa, knjiga i sl.. Pokušavali smo u prostoru svojim tijelima oponašati gibanja planeta u Sunčevom sustavu, hodali smo kao astronauti bez gravitacije, igrali se svemirske zavrzlame poput lanca zapetljanca i slično, s ciljem razvoja grube motorike kod djece i usvajanja prostornih odnosa.
Pomoću različitih igara sa slovima djeca su usvajala pisanje naziva planeta, novih pojmova poput komet, galaksija i tome slično. Svakim danom interes djece je sve više rastao i ona su imala sve više ideja. Djeca su slikala svemir, izrađivala vlastite Sunčeve sustave od plastelina, konstruirala su mobile te izrađivala svemirce, svemirske brodove, svemirska vozila iz enciklopedija, letjelice i ostalo. U parovima su osmišljavala svoje priče o svemiru koje smo zapisale, a oni su ih nacrtali. Mašti nije bilo kraja.
U centru kuhinje posluživala su se jela sa svemirskog jelovnika samo za astronaute. Osmislila su neobičan govor izvanzemaljaca i usvajala brojalicu na tom govoru. Gledala su djeca video materijale National Geographica i animirani film Mali princ.
Sve je to dovelo do ideje izgradnje svemirskog broda u sobi dnevnog boravka u kojem bi se djeca igrala. Sve smo proučili putem Interneta i uz pomoć roditelja i ravnateljice vrtića prikupili materijale za rad. U centru istraživanje niknuo je tako veliki svemirski brod koji je zauzeo četvrtinu sobe dnevnog boravka. Svemirski brod bio je opremljen starim laptopima, mobitelima, telefonima, printerima, raznim kartonskim tuljcima, žicama, strujnim utičnicama i prekidačima, božićnim lampicama, žaruljama s efektima, dječjim likovnim radovima, najlon vrećama i raznim drugim otpadnim materijalima.
Djeca su ga sama obojila. Sami su osmislili ulazne šifre te napravili svatko sebi karticu s PIN-om za ulaz. Dolaskom vremena maškara odluka je bila da će naša skupina biti astronauti. Ostale skupine pridružile su se ideji pa su jedni bili vanzemaljci, a drugi zvijezde. Organizirali smo radionicu za djecu i roditelje i od otpada izradili space bagove, iskaširali kacige, buce obložili alu-folijom te dodali rukavice i odijelo za ličenje, pa je tako kostim bio gotov.
Na maškarama u Ogulinu osvojili smo svi skupa prvu nagradu za grupnu masku. Krajem veljače organizirali smo izlet u Rijeku. Tamo smo posjetili Planetarij i Muzej računarstva „Peek & Poke“. Djeca su u Planetariju pogledala animirani film „Utrka do Zemlje“ i sudjelovala u radionici.
U muzeju su razgledavala različita stara računala i okušala se u igranju starih video igara te pogledala izložbu o svemiru. Nakon izleta interes za svemir lagano je nestajao pa je i projekt završio. Trajao je intenzivno dva mjeseca.
VALORIZACIJA:
Ovaj projekt dao je velik doprinos homogenizaciji skupine. Djeca su se počela više uvažavati i atmosfera u skupini je postala bolja. Način komunikacije među djecom se promijenio na bolje. Dječak koji je često imao ometajuća ponašanja, u vrijeme projekta jako se promijenio. Pronašao je u projektu ono što ga je zanimalo. Bio je zaokupljen istraživanjima i konstruiranjima pa je njegova energija bila usmjerena na rad. Primijetile smo puno veći interes za slova i brojeve koji su djeci bili potrebni za realizaciju različitih ideja. Projekt je nesumnjivo probudio dječju maštu i kreativnost jer je svemir njima nešto bajkovito i neopipljivo. Bilo je zanimljivo promatrati kako je svako dijete u projektu pronašlo nešto za sebe. Neka djeca su sudjelovala vrlo intenzivno i svakodnevno, a neka su se uključivala više kada bi ih nešto potaknulo na akciju ili u onom području gdje su bila spretnija. Većina djece u skupini govorno je napredovala, a bogatstvo rječnika raslo je svakodnevno. Projekt se protkao kroz sve aspekte dječjeg razvoja i sve vrste aktivnosti u radu. Veliku podršku u ostvarenju projekta dobili smo od roditelja djece u skupini, ravnateljice vrtića i ostalih odgojiteljica.