Važnost partnerskih odnosa s roditeljima

Da bi se uspostavio kvalitetan i međusobno uvažavajući odnos između ustanova za rani i predškolski odgoj i obrazovanje i roditelja potrebno je uspostaviti partnerstvo. Odgojitelji, kao predstavnici ustanove, i roditelji dijele odgovornost za postizanje zajedničkog cilja, a to je što uspješnija priprema djeteta za samostalni život.

Kako bismo mogli što uspješnije graditi i njegovati partnerske odnose s roditeljima, potrebno je zadovoljiti neke preduvjete koji su ključni za uspostavljanje kvalitetnih odnosa. Preduvjet od kojeg treba početi je stvaranje povjerenja te uvažavanje vrijednosti svih sudionika.

Uključivanjem roditelja u rad postižemo viši stupanj njihove osviještenosti o važnosti uloge odgojitelja. Često ljudi na vrtić gledaju kao mjesto u kojem se djeca samo čuvaju i ne shvaćaju utjecaj koje mjesto vrtića i odgojitelja koji rade u njemu imaju na dijete. Zato bi i roditeljima i odgojiteljima trebalo biti u cilju razviti dobre i kvalitetne partnerske odnose kako bi razvoj djece tekao u pozitivnom i zdravom smjeru, a to podrazumijeva konstantnu međusobnu komunikaciju, izmjenjivanje informacija i zajednički rad. Dječji vrtić je djeci kao drugi dom. Oni u vrtiću se igraju, jedu, spavaju, druže se s prijateljima i odgojiteljima. Dužnost odgojitelja je da uspostavi prijateljski odnos s djetetom te mu pruži sigurnost tako da mu olakša odvajanje od roditelja. Najčešći oblik ostvarivanja partnerskih odnosa između odgojitelja i roditelja je kada se od roditelja traži informacije koje bi poboljšale kvalitetu uspostavljanja odnosa s roditeljima, poput: što dijete može umiriti, kako dijete reagira na određene situacije, kakvog je karaktera, što voli…, što dovodi do činjenice da što više odgojitelji imaju informacija o djetetu, to mu veću podršku i pomoć mogu pružiti. Odgojitelji i roditelji međusobno dijele znanja i iskustva koja posjeduju pa tako uče jedni od drugih

Cilj partnerstva je zadovoljenje potreba svih strana, djeteta, roditelja i odgojitelja, a to podrazumijeva međusobnu komunikaciju, izmjenjivanje informacija i zajednički rad svih sudionika. Odgojitelji dijete vide drugačije nego roditelji iako imaju isti cilj. Važno je da se roditelji i odgojitelji međusobno slušaju. Da bi se ostvarili kvalitetni odnosi između roditelja, djece i odgojitelja, potrebno je ponuditi raznolike oblike sudjelovanja roditelja kao partnera. Odgojni ciljevi u partnerstvu roditelja i vrtića određuju se zajednički. Dogovaraju se i planiraju uz roditeljske prijedloge, a zatim se dogovara i prihvaća uloga svih sudionika. Također roditelji isto tako pomažu odgojiteljima svojim saznanjima i vještinama koje odgojitelj može iskoristiti u neposrednom odgojno-obrazovnom radu i pomažu im da bolje upozna dijete i njegove specifičnosti. To je osobito bitno kod novoupisane djece kada traje period adaptacije.

U Nacionalnom kurikulumu za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (NN 05/2015.) istaknuto je da se kvalitetan partnerski odnos roditelja i odgojitelja omogućuje provođenjem vremena sa svojom djecom u odgojnim skupinama te sudjelovanjem u neposrednom odgojno-obrazovnom procesu kako bi upoznali svoju djecu u kontekstu drugačijem od onog obiteljskog i učili jedini od drugih. Sa svrhom boljeg upoznavanja odgojitelji bi trebali dobiti uvid i u djetetov obiteljski život, odnosno kako dijete funkcionira izvan odgojno-obrazovne ustanove.

Postoji nekoliko primjera suradnje s roditeljima gdje se ostvaruju partnerski odnosi. To su: individualni razgovori, roditeljski sastanci, kutići za roditelje, radionice i druženja s djecom.

Individualni razgovor je razgovor između roditelja djeteta i odgojitelja. Provodi se uglavnom kada su u pitanju problemi, posebne potrebe ili dijete pokazuje talent za neko područje. U individualnom razgovoru odgojitelj i roditelj se dogovaraju kako i što napraviti da bi pomogli djetetu i na taj način ostvaruju partnerski odnos.

Roditeljski sastanci najčešći su oblik partnerskog odnosa između odgojitelja i roditelja. Organiziraju se po potrebi, a mogu biti informativnog tipa radi informiranja roditelja ili tematskog tipa gdje se obrađuje određena tema.

Kutić za roditelje također je jedan od oblika ostvarivanja partnerskog odnosa s roditeljima jer on služi kako bi se roditelji izvijestili o dostignućima i osobnostima skupine, izvijestili o radu skupine (što se radi s djecom, što treba donijeti itd.).

Radionicama se partnerski odnos ostvaruje putem provođenja zajedničkog vremena u zabavi, a roditelji ujedno imaju izravan uvid u rad skupine. Osim radionica, roditelji zajedničko vrijeme s djetetom i odgojiteljima mogu ostvariti i u druženju na izletima. Tu se partnerski odnos ostvaruje putem zajedničkog dogovora i planiranja. Priredbe su također jedan od načina gdje se ostvaruje partnerski odnos s roditeljima i to u vidu dogovora o vremenu dovođenja djeteta na priredbu, preuzimanja, odijevanja u određenu odjeću…

Dobar znak partnerskog odnosa je kada roditelj zatraži pomoć od odgojitelja. To znači da mu vjeruje, odnosno da je roditelj stekao povjerenje i da mu je važno mišljenje odgojitelja.

U svakom odnosu pa tako i u partnerskom odnosu roditelja i odgojitelja može doći do neuspjeha i nezadovoljstva s jedne ili obje strane. Nekada se može dogoditi da roditelji zbog svojih osobnih razloga (nedostatka vremena zbog poslovnih obveza, ostalih članova obitelji…) nisu u mogućnosti uključiti se u život odgojno-obrazovne ustanove. S druge strane odgojitelji ponekad zaboravljaju da osim što trebaju roditeljima pružiti informaciju o djetetu tijekom boravka u odgojno-obrazovnoj ustanovi, također trebaju konstantno graditi odnos s roditeljima koji će se zasnivati na povjerenju i pritom održavati stručan pristup. Samo na taj način se može osigurati kvalitetan cjelokupan razvoj djeteta.

Slađana Kramarić,

Marina Kučinić,

Doris Puškarić

Literatura:

  1. Kežić, J. (2014.), Partnerstvo s roditeljima, Dječji vrtić Malo drvo, URL: https://dvmd.hr (pretraživano: 22.1.2025.)
  2. Mavračić Miković, I. (2019.), Stavovi roditelja i odgojitelja o oblicima suradnje i partnerstva u dječjem vrtiću, izvorni znanstveni rad, UDK 373.24.018.26, Hrčak, portal hrvatskih znanstvenih i stručnih časopisa, URL: https://hrcak.srce.hr (pretraživano: 22.1.2025)
  3. Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (NN 05/2015.)
  4. Rogić, J. (2023.), Partnerski odnosi roditelja i vrtića, Dječji vrtić Zvončić Čepin, URL: https://dvzc.hr (pretraživano: 23.1.2025.)
  5. Štrbenec, K. (2020.), Razvijanje partnerstva između roditelja i odgojitelja, Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet, Odsjek za odgojiteljski studij, URL: https://repozitorij.ufzg.unizg.hr (pretraživano: 24.1.2025)