Pripremile:
odgojiteljica Marina Kučinić,
odgojiteljica Slađana Kramarić,
studentica ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja Doris Puškarić
SKUPINA: mješovita vrtićka odgojno-obrazovna skupina „Leptirići“
DOB DJECE: 4 – 7 g.
TRAJANJE PROJEKTA: 5.11. – 29.11.2024.
CILJ PROJEKTA:
- upoznati djecu s važnim izumima i izumiteljima te njihovim utjecajem na svakodnevni život
GLAVNE ZADAĆE PROJEKTA:
- razvijati dječju znatiželju i istraživački duh kroz upoznavanje osnovnih znanstvenih i tehničkih pojmova (izum, izumitelj, funkcionalnost predmeta)
- poticati logičko zaključivanje i sposobnost uspoređivanja kroz istraživačke aktivnosti (razvoj telefona, funkcioniranje žarulje, rastavljanje penkale)
- razvijati sposobnost opažanja, analize i sinteze informacija kroz različite eksperimente i promatranja
- poticati razvoj govornog izražavanja i komunikacijskih vještina kroz igru uloga (telefoniranje), grupne rasprave i jezične igre
- razvijati slušnu pažnju, razumijevanje i preciznost izražavanja
- obogatiti rječnik pojmovima iz svijeta znanosti i tehnologije
- razvijati finu motoriku manipulacijom alatima i materijalima (izrada modela, rastavljanje predmeta, crtanje)
- poticati grubu motoriku, koordinaciju i spretnost kroz motoričke igre i aktivnosti s kretanjem (poligon s preprekama, ispuštanje padobrana)
- razvijati preciznost i kontrolu pokreta kroz konstruiranje i rukovanje različitim predmetima
- poticati suradničko ponašanje, dogovaranje i međusobnu pomoć tijekom grupnih igara, zajedničkog istraživanja i konstruiranja
- razvijati osjećaj samopouzdanja i ponosa predstavljanjem vlastitih radova i izuma
- razvijati kreativnost, maštovitost i likovno izražavanje kroz osmišljavanje i vizualizaciju vlastitih izuma
- upoznati i cijeniti doprinos poznatih izumitelja ljudskoj kulturi i svakodnevici
- stvarati estetski vrijedne likovne i konstrukcijske radove koristeći raznovrsne materijale i tehnike
VRSTE AKTIVNOSTI:
Na temelju praćenja dječjih interesa provodile su se raznovrsne aktivnosti.
Životno-praktične i radne aktivnosti:
- usvajanje osnovnih vještina sigurne i pravilne zamjene žarulje u stolnoj lampi uz nadzor odrasle osobe
- učenje pravilne uporabe telefona i usvajanje osnovnih pravila verbalne komunikacije tijekom telefoniranja
- upoznavanje s principom rada penkale
Raznovrsne igre:
- simbolička igra: „Telefoniramo“ (vježbanje komunikacije i uloga), „Padobranci“ (stvaranje zamišljenih scenarija)
- igra građenja i konstruiranja: kreiranje modela telefona i vlastitih izuma korištenjem različitih građevnih materijala (velike i male waffle kocke, velike i male lego kocke)
- stolno-manipulativne igre: konstrukcija katapulta (izbacivanje loptica), igra uparivanja „Izumitelj i njegov izum“, memory kartice, slagalica „Složi izum“
- jezična igra: „Pokvareni telefon“
Druženja i društveno-zabavne aktivnosti:
- organizacija izložbe starih telefona i svjetiljki prikupljenih u suradnji s roditeljima – postavljena u zajedničkom prostoru (hodniku ustanove)
Umjetnički sadržaji:
- enciklopedije: 100 izuma koji su promijenili svijet; Zanimljiva pitanja i odgovori – Genijalni izumitelji
- priče i slikovnice: Imam ideju – i što sad s njom?; Kako je nastala žarulja; Kako je nastao telefon; Svjetlana i sni o letu; Veličanstveni izum; Disneyjevi klasici: Zvončica
- audiovizualni materijali: kratkometražni crtani film Profesor Baltazar; dokumentarna emisija Medieval Engineering – How Trebuchets Work
- fotografski materijali: portreti poznatih izumitelja i vizualni prikazi njihovih izuma (A. Bell – telefon, F. Vrančić – padobran, T. Edison – žarulja, S. Penkala – penkala, L. da Vinci – leteći strojevi i katapult)
Istraživačko-spoznajne aktivnosti:
- uvođenje osnovnih pojmova: izum i izumitelj – njihova uloga i značaj u razvoju čovječanstva
- upoznavanje biografija i postignuća poznatih izumitelja: Alexander Graham Bell, Faust Vrančić, Thomas Edison, Slavoljub Eduard Penkala, Leonardo da Vinci
- istraživanje strukture i funkcije električne žarulje
- usporedba telefona kroz povijest – razvoj oblika, funkcije i načina uporabe
- prikupljanje i analiziranje različitih modela telefona i svjetiljki – suradnja s roditeljima
- istraživanje zakona fizike kroz manipulaciju modelima padobrana (testiranje s predmetima različitih masa)
- upoznavanje s razvojem pisaljki – od prošlosti do suvremenih penkala
- rastavljanje različitih vrsta penkala – analiza sastavnih dijelova i načina rada
Aktivnosti raznovrsnog izražavanja i stvaranja:
- izrada i ukrašavanje modela telefona od papirnatih čaša
- izrada i ukrašavanje modela padobrana od papirnatih ručnika i najlona
- izrada katapulta od drvenih štapića i elastičnih gumica
- osmišljavanje i likovno prikazivanje vlastitog izuma
Aktivnosti s kretanjem:
- mini poligon s preprekama Brzo, zvoni telefon (prolazak poligona s preprekama kroz simulaciju žurnog javljanja na telefon)
TIJEK PROJEKTA:
Projekt „Izumi i izumitelji“ provodio se tijekom četiri tjedna s ciljem poticanja dječje znatiželje, kreativnosti i razumijevanja svijeta tehničkih dostignuća kroz igru, istraživanje, praktične aktivnosti i međusobnu suradnju. Kroz različite sadržaje, djeca su usvajala osnovne pojmove vezane uz izume i izumitelje, upoznavala se s načinom rada svakodnevnih predmeta te razvijala vještine izražavanja, promišljanja i zaključivanja.
U prvom tjednu djeca su se upoznavala s pojmom izuma i izumitelja te istraživala tko su ljudi koji su svojim idejama promijenili svijet. Poseban naglasak stavljen je na Thomasa Edisona i njegov izum – električnu žarulju. Kroz slikovnice, priče i enciklopedije razvijali su osnovno razumijevanje uloge izuma. Manipulirali su dijelovima električne žarulje, promatrali njezinu funkciju i učili kako ju pravilno postaviti u stolnu lampu. Stolna lampa postavljena je u mirni kutak te izazivala veliki interes tijekom cijelog trajanja projekta. Kroz igre građenja i konstruiranja djeca su osmišljavala vlastite izume, čime se poticao razvoj kreativnog mišljenja.
Drugi tjedan bio je posvećen razvoju telefona i komunikacije kroz vrijeme. Djeca su proučavala stare i moderne telefone, njihovu funkciju i izgled, a istraživanjem su usvajala znanja o A. Grahamu Bellu. Kroz simboličke igre („Telefoniramo“) i praktične aktivnosti (izrada telefona od papirnatih čaša, građenje modela telefona od kocki) djeca su vježbala socijalne i komunikacijske vještine. Jezičnom igrom „Pokvareni telefon“ dodatno se pridonijelo razvoju pažnje i govorne jasnoće, a tjelesna aktivnost bila je zastupljena kroz poligon „Brzo, zvoni telefon!“. Tjedan je zaključen izložbom prikupljenih starih predmeta (telefona, svjetiljki i sl.) u prostoru hodnika, uz uključivanje roditelja u proces prikupljanja.
Treći tjedan bio je usmjeren na izume koji se kreću – padobrane i katapulte. Djeca su se upoznavala s izumima Fausta Vrančića i Leonarda da Vincija te istraživala kako padobrani i katapulti funkcioniraju. Izrađivali su vlastite modele padobrana od papirnatih ručnika te katapulte od drvenih štapića i gumica, a zatim ih testirali kroz igru i pokuse s predmetima različite težine. Gledali su edukativni animirani film Profesor Baltazar te dokumentarni film Medieval Engineering – How Trebuchets Work, što je dodatno proširilo njihovo razumijevanje povijesnih izuma.
Četvrti tjedan bio je posvećen pisanju i upoznavanju penkale kao važnog hrvatskog izuma. Djeca su istraživala kako su ljudi pisali nekad, a kako danas, te su kroz praktične aktivnosti rastavljala razne vrste penkala, promatrala njihove unutarnje dijelove i učila kako one funkcioniraju. Upoznali su se s izumiteljem Slavoljubom Penkalom te crtali vlastite izume koristeći različita pisala (penkale, flomastere, drvene bojice, grafitne olovke).
VALORIZACIJA
DJEČJE IZJAVE O IZUMIMA:
A.M. (3,11 god.): „Moj telefon zvoni! Ja pričam s tatom!“
L.V. (5,5 god.): „Volim rastavljati penkalu i gledati što je unutra.“
A.P. (4,4 god.): „Moj telefon je napravljen od čaša i konca!“
D.J. (4,1 god.): „Žarulja svijetli k’o sunce u sobi!“
K.R. (5,4 god.): „Napravila sam telefon od čaša i pričala s prijateljima.“
S.Ž. (4,10 god.): „Žarulja radi kad kroz nju prođe struja, kao čarolija!“
I.J. (4,9 god.): „Kemijska ima neku vodu unutra koja izlazi kad pišemo.“
B.J. (5,6 god.): „Kad se javiš na telefon, moraš reć’ ‘Halo’ i slušati.“
T. D. (5,11 god.): „Telefon je prije bio jako velik’, a sad je mal’ i u ruki.“
A.P. (5,9 god.): „Volim gledati kako padobrani padaju, neki brzo, neki sporo.“
N.B. (6,7 god.): „Katapult je kao mala mašina koja baca stvari!“
T.T. (6,1 god): „Edison je napravio svjetlo da nam ne bude mrak kad spavamo.“
M.V. (5,1 god.): „Pustila sam padobran, a on je pao kao list dolje!“
L.M. (6,3 god.): „Telefon nam služi da pričamo kad smo daleko.“
J.F. (5,11 god.): „Napravio sam svoj izum i pokazao ga prijateljima, svi su bili oduševljeni.“