Projekt „Izumi i izumitelji“

Pripremile:

odgojiteljica Marina Kučinić,

odgojiteljica Slađana Kramarić,

studentica ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja Doris Puškarić

SKUPINA: mješovita vrtićka odgojno-obrazovna skupina „Leptirići“

DOB DJECE: 4 – 7 g.

TRAJANJE PROJEKTA: 5.11. – 29.11.2024.

CILJ PROJEKTA:

  • upoznati djecu s važnim izumima i izumiteljima te njihovim utjecajem na svakodnevni život

GLAVNE ZADAĆE PROJEKTA:

  • razvijati dječju znatiželju i istraživački duh kroz upoznavanje osnovnih znanstvenih i tehničkih pojmova (izum, izumitelj, funkcionalnost predmeta)
  • poticati logičko zaključivanje i sposobnost uspoređivanja kroz istraživačke aktivnosti (razvoj telefona, funkcioniranje žarulje, rastavljanje penkale)
  • razvijati sposobnost opažanja, analize i sinteze informacija kroz različite eksperimente i promatranja
  • poticati razvoj govornog izražavanja i komunikacijskih vještina kroz igru uloga (telefoniranje), grupne rasprave i jezične igre
  • razvijati slušnu pažnju, razumijevanje i preciznost izražavanja
  • obogatiti rječnik pojmovima iz svijeta znanosti i tehnologije
  • razvijati finu motoriku manipulacijom alatima i materijalima (izrada modela, rastavljanje predmeta, crtanje)
  • poticati grubu motoriku, koordinaciju i spretnost kroz motoričke igre i aktivnosti s kretanjem (poligon s preprekama, ispuštanje padobrana)
  • razvijati preciznost i kontrolu pokreta kroz konstruiranje i rukovanje različitim predmetima
  • poticati suradničko ponašanje, dogovaranje i međusobnu pomoć tijekom grupnih igara, zajedničkog istraživanja i konstruiranja
  • razvijati osjećaj samopouzdanja i ponosa predstavljanjem vlastitih radova i izuma
  • razvijati kreativnost, maštovitost i likovno izražavanje kroz osmišljavanje i vizualizaciju vlastitih izuma
  • upoznati i cijeniti doprinos poznatih izumitelja ljudskoj kulturi i svakodnevici
  • stvarati estetski vrijedne likovne i konstrukcijske radove koristeći raznovrsne materijale i tehnike

VRSTE AKTIVNOSTI:

Na temelju praćenja dječjih interesa provodile su se raznovrsne aktivnosti.

Životno-praktične i radne aktivnosti:

  • usvajanje osnovnih vještina sigurne i pravilne zamjene žarulje u stolnoj lampi uz nadzor odrasle osobe
  • učenje pravilne uporabe telefona i usvajanje osnovnih pravila verbalne komunikacije tijekom telefoniranja
  • upoznavanje s principom rada penkale

Raznovrsne igre:

  • simbolička igra: „Telefoniramo“ (vježbanje komunikacije i uloga),Padobranci“ (stvaranje zamišljenih scenarija)
  • igra građenja i konstruiranja: kreiranje modela telefona i vlastitih izuma korištenjem različitih građevnih materijala (velike i male waffle kocke, velike i male lego kocke)
  • stolno-manipulativne igre: konstrukcija katapulta (izbacivanje loptica), igra uparivanja „Izumitelj i njegov izum“, memory kartice, slagalica „Složi izum“
  • jezična igra: „Pokvareni telefon“

Druženja i društveno-zabavne aktivnosti:

  • organizacija izložbe starih telefona i svjetiljki prikupljenih u suradnji s roditeljima – postavljena u zajedničkom prostoru (hodniku ustanove)

Umjetnički sadržaji:

  • enciklopedije: 100 izuma koji su promijenili svijet; Zanimljiva pitanja i odgovori – Genijalni izumitelji
  • priče i slikovnice: Imam ideju – i što sad s njom?; Kako je nastala žarulja; Kako je nastao telefon; Svjetlana i sni o letu; Veličanstveni izum; Disneyjevi klasici: Zvončica
  • audiovizualni materijali: kratkometražni crtani film Profesor Baltazar; dokumentarna emisija Medieval Engineering – How Trebuchets Work
  • fotografski materijali: portreti poznatih izumitelja i vizualni prikazi njihovih izuma (A. Bell – telefon, F. Vrančić – padobran, T. Edison – žarulja, S. Penkala – penkala, L. da Vinci – leteći strojevi i katapult)

Istraživačko-spoznajne aktivnosti:

  • uvođenje osnovnih pojmova: izum i izumitelj – njihova uloga i značaj u razvoju čovječanstva
  • upoznavanje biografija i postignuća poznatih izumitelja: Alexander Graham Bell, Faust Vrančić, Thomas Edison, Slavoljub Eduard Penkala, Leonardo da Vinci
  • istraživanje strukture i funkcije električne žarulje
  • usporedba telefona kroz povijest – razvoj oblika, funkcije i načina uporabe
  • prikupljanje i analiziranje različitih modela telefona i svjetiljki – suradnja s roditeljima
  • istraživanje zakona fizike kroz manipulaciju modelima padobrana (testiranje s predmetima različitih masa)
  • upoznavanje s razvojem pisaljki – od prošlosti do suvremenih penkala
  • rastavljanje različitih vrsta penkala – analiza sastavnih dijelova i načina rada

Aktivnosti raznovrsnog izražavanja i stvaranja:

  • izrada i ukrašavanje modela telefona od papirnatih čaša
  • izrada i ukrašavanje modela padobrana od papirnatih ručnika i najlona
  • izrada katapulta od drvenih štapića i elastičnih gumica
  • osmišljavanje i likovno prikazivanje vlastitog izuma

Aktivnosti s kretanjem:

  • mini poligon s preprekama Brzo, zvoni telefon (prolazak poligona s preprekama kroz simulaciju žurnog javljanja na telefon)

TIJEK PROJEKTA:

Projekt „Izumi i izumitelji“ provodio se tijekom četiri tjedna s ciljem poticanja dječje znatiželje, kreativnosti i razumijevanja svijeta tehničkih dostignuća kroz igru, istraživanje, praktične aktivnosti i međusobnu suradnju. Kroz različite sadržaje, djeca su usvajala osnovne pojmove vezane uz izume i izumitelje, upoznavala se s načinom rada svakodnevnih predmeta te razvijala vještine izražavanja, promišljanja i zaključivanja.

U prvom tjednu djeca su se upoznavala s pojmom izuma i izumitelja te istraživala tko su ljudi koji su svojim idejama promijenili svijet. Poseban naglasak stavljen je na Thomasa Edisona i njegov izum – električnu žarulju. Kroz slikovnice, priče i enciklopedije razvijali su osnovno razumijevanje uloge izuma. Manipulirali su dijelovima električne žarulje, promatrali njezinu funkciju i učili kako ju pravilno postaviti u stolnu lampu. Stolna lampa postavljena je u mirni kutak te izazivala veliki interes tijekom cijelog trajanja projekta. Kroz igre građenja i konstruiranja djeca su osmišljavala vlastite izume, čime se poticao razvoj kreativnog mišljenja.

Drugi tjedan bio je posvećen razvoju telefona i komunikacije kroz vrijeme. Djeca su proučavala stare i moderne telefone, njihovu funkciju i izgled, a istraživanjem su usvajala znanja o A. Grahamu Bellu. Kroz simboličke igre („Telefoniramo“) i praktične aktivnosti (izrada telefona od papirnatih čaša, građenje modela telefona od kocki) djeca su vježbala socijalne i komunikacijske vještine. Jezičnom igrom „Pokvareni telefon“ dodatno se pridonijelo razvoju pažnje i govorne jasnoće, a tjelesna aktivnost bila je zastupljena kroz poligon „Brzo, zvoni telefon!“. Tjedan je zaključen izložbom prikupljenih starih predmeta (telefona, svjetiljki i sl.) u prostoru hodnika, uz uključivanje roditelja u proces prikupljanja.

Treći tjedan bio je usmjeren na izume koji se kreću – padobrane i katapulte. Djeca su se upoznavala s izumima Fausta Vrančića i Leonarda da Vincija te istraživala kako padobrani i katapulti funkcioniraju. Izrađivali su vlastite modele padobrana od papirnatih ručnika te katapulte od drvenih štapića i gumica, a zatim ih testirali kroz igru i pokuse s predmetima različite težine. Gledali su edukativni animirani film Profesor Baltazar te dokumentarni film Medieval Engineering – How Trebuchets Work, što je dodatno proširilo njihovo razumijevanje povijesnih izuma.

Četvrti tjedan bio je posvećen pisanju i upoznavanju penkale kao važnog hrvatskog izuma. Djeca su istraživala kako su ljudi pisali nekad, a kako danas, te su kroz praktične aktivnosti rastavljala razne vrste penkala, promatrala njihove unutarnje dijelove i učila kako one funkcioniraju. Upoznali su se s izumiteljem Slavoljubom Penkalom te crtali vlastite izume koristeći različita pisala (penkale, flomastere, drvene bojice, grafitne olovke).

VALORIZACIJA

Projekt „Izumi i izumitelji“ uspješno je ostvaren te je potaknuo dječju znatiželju, istraživački duh i kreativnost. Djeca su s velikim interesom sudjelovala u svim aktivnostima – od istraživačkih i likovnih do simboličkih i konstrukcijskih – čime su razvijala različite kompetencije u skladu sa svim područjima njihova razvoja. Posebno su bila angažirana u praktičnim aktivnostima poput rastavljanja penkala, izrade padobrana, konstrukcije katapulta i uspoređivanja starih i novih telefona. Kroz igru i iskustveno učenje djeca su stekla nova znanja o važnim izumima i izumiteljima te su razvijala suradničke i komunikacijske vještine. Projekt je dodatno obogatio prostor skupine i proširio suradnju s roditeljima, a svojom raznolikošću i pristupom, pokazao se kao iznimno poticajnim za cjelovit razvoj djece.

DJEČJE IZJAVE O IZUMIMA:

A.M. (3,11 god.): „Moj telefon zvoni! Ja pričam s tatom!“

L.V. (5,5 god.): „Volim rastavljati penkalu i gledati što je unutra.“

A.P. (4,4 god.): „Moj telefon je napravljen od čaša i konca!“

D.J. (4,1 god.): „Žarulja svijetli k’o sunce u sobi!“

K.R. (5,4 god.): „Napravila sam telefon od čaša i pričala s prijateljima.“

S.Ž. (4,10 god.): „Žarulja radi kad kroz nju prođe struja, kao čarolija!“

I.J. (4,9 god.): „Kemijska ima neku vodu unutra koja izlazi kad pišemo.“

B.J. (5,6 god.): „Kad se javiš na telefon, moraš reć’ ‘Halo’ i slušati.“

T. D. (5,11 god.): „Telefon je prije bio jako velik’, a sad je mal’ i u ruki.“

A.P. (5,9 god.): „Volim gledati kako padobrani padaju, neki brzo, neki sporo.“

N.B. (6,7 god.): „Katapult je kao mala mašina koja baca stvari!“

T.T. (6,1 god): „Edison je napravio svjetlo da nam ne bude mrak kad spavamo.“

M.V. (5,1 god.): „Pustila sam padobran, a on je pao kao list dolje!“

L.M. (6,3 god.): „Telefon nam služi da pričamo kad smo daleko.“

J.F. (5,11 god.): „Napravio sam svoj izum i pokazao ga prijateljima, svi su bili oduševljeni.“