Projekt „Juri, juri mali vlak“

Pripremile:

odgojiteljica Marina Kučinić,

odgojiteljica Slađana Kramarić,

studentica ranog i predškolskog odgoja Doris Puškarić,

prof. hr. jezika Ines Radočaj,

učiteljica razredne nastave Petra Stojanović

SKUPINA: mješovita jaslička odgojno-obrazovna skupina „Ježići“

DOB DJECE: 1,2 god. – 3,7 god.

TRAJANJE PROJEKTA: 1.11.2023.-31.5.2024.

CILJ PROJEKTA:

  • razvijanje i proširenje spoznaje o vlaku kao jednom od vrsta cestovnog prometa

GLAVNE ZADAĆE PROJEKTA:

  • usvajati nazive i povezivati pojmove s riječima (vlak, vagoni, lokomotiva, željeznički kolodvor, prometnik, kondukter, putnici, putnička karta)
  • prepoznati zvuk vlaka od ostalih zvukova prijevoznih sredstva
  • razvijati socijalne vještine uključivanjem djece u zajedničku igru i suradnju te međusobno slušanje, prilagođavanje i komuniciranje
  • putem istraživačkih i simboličkih aktivnosti uvježbavati nove sposobnosti i omogućiti iznošenje vlastitih ideja, misli i emocija
  • kroz glazbu i dramsko stvaralaštvo djeci omogućiti slobodno i kreativno izražavanje i razvijanje mašte
  • kroz likovno izražavanje omogućiti razvoj vještina svladavanja različitih tehnika oblikovanja te potaknuti da djeca budu aktivni konstruktori okruženja u kojem svakodnevno žive i igraju se
  • svakodnevno čitati priče, slikovnice, slikopriče, prelistavati enciklopedije o vlakovima kako bi utjecali na razvoj govora, pažnje, pamćenja, sposobnosti zaključivanja, kritičkog i kreativnog mišljenja, mašte i sl.
  • usvajati prostorne odnose tijekom igre (ispred lokomotive, iza lokomotive, u vagonima…)
  • prilagođavati procese usvajanja novih spoznaja o vlaku svakom pojedinom djetetu
  • prepoznavati i podržavati individualne dobne razlike te pružati prilike za osobni razvoj svakog djeteta
  • poticati timski duh, međusobno učenje i razumijevanje (starija djeca mogu pružiti pomoć i podršku mlađoj djeci, dok mlađa djeca se mogu inspirirati i učiti od starije djece)
  • omogućiti djeci raznovrsne aktivnosti, materijale i pristupe da se dijete angažira i razvija na svoj način
  • pružiti djeci osjećaj sigurnosti, prihvaćenosti i podršku kako bi se usudila izraziti svoje mišljenje, postavljati pitanja i isprobavati nove stvari
  • prilagoditi sadržaj, tempo i metodu usvajanja kako bi svako dijete moglo napredovati i ostvariti svoj puni potencijal
  • stvoriti pozitivno okruženje kako bi potaknuli samopouzdanje i razvoj djeteta
  • poticati razvijanje emocionalne inteligencije kroz igru te poticati razumijevanje vlastitih emocija i empatije prema emocijama drugih
  • razvijati samopouzdanje na način da se dijete potiče na samostalno stvaranje i izražavanje
  • razvijati motoričke vještine stvaranjem raznih prepreka, razvijanjem koordinacije i ravnoteže pri pokretima i kretanju
  • poticati djecu na zadržavanje pažnje i aktivno sudjelovanje u zadatku

TIJEK PROJEKTA:

Projekt „Juri, juri mali vlak“ započeo je kada smo uvidjele da se veliki broj djece uvijek iznova veseli zvuku vlaka kojega svakodnevno čujemo u sobi boravka. U skladu s dječjim razvojnim karakteristikama provodile smo aktivnosti vezane za određeno prijevozno sredstvo, točnije za vlak.

VRSTE AKTIVNOSTI:

Na temelju praćenja dječjih interesa provodile su se razne životno praktične aktivnosti, raznovrsne igre, druženja i društveno-zabavne aktivnosti, umjetnički sadržaji, istraživačko-spoznajne aktivnosti, aktivnosti raznovrsnog izražavanja i stvaranja te aktivnosti s kretanjem.

Životno praktične i radne aktivnosti:

  • spoznali smo redoslijed radnji prilikom putovanja vlakom (kupnja putničke karte na željezničkom kolodvoru, čekanje dolaska vlaka, ulaženje i smještanje u vagon, predaja putničke karte na uvid kondukteru, briga za svoje stvari tijekom putovanja i izlaženja iz vagona)
  • kako se ponašati neposredno ulaska u vlak te tijekom vožnje vlakom

Raznovrsne igre:

  • simbolička igra: igra putovanja s vlakom/ igra u izrađenom vlaku (podjela uloga: prodavač putničke karte, vlakovođa, putnici, kondukter)
  • igra građenja i konstruiranja: sastavljanje plastične i drvene pruge, građenje kolodvora raznim elementima ( velikim lego kockama, wafflima, drvenim elementima, raznim neoblikovanim materijalom…)
  • stolno-manipulativna igra: drvene umetaljke „vlaka“, umetaljka sa prijevoznim sredstvima, pokrivaljka sa prijevoznim sredstvima, slagalice sa kopnenim prijevoznim sredstvima, memory kartice, grupiranje prijevoznog sredstva vlaka po boji i veličini, nizanje vlaka po veličini i boji, manipuliranje plosnatim vlakom na magnetnoj ploči…

Druženja i društveno-zabavne aktivnosti:

  • posjet Željezničkom kolodvoru Oštarije Ravnice te vožnja vlakom na relaciji Oštarije Ravnice-Ogulin (druženje djece, roditelja i odgajateljica)

Umjetnički sadržaji:

  • enciklopedija „Vlakovi- legendarna putovanja“
  • priče: „Markov vlak“, „Vlak“, „Mali crveni vlak“, „Luka i medo Nani u vlaku“, „Mala lokomotiva“, „Noćni vlak“, „Vagon koji je stao na kočnicu“
  • pjesmice i recitacije: „Juri, juri mali vlak“, „Mali vlakić juri“, „Kad se male ruke slože“ (pjesma iz filma „Vlak u snijegu“)
  • knjiga sa prozorčićima: „Vozila, plovila, letjelice“
  • slikovnice: „Zaviri u svijet vlakova“, „Vozila“, „Vlak“, „Vlak u snijegu“
  • didaktički video za djecu: „Čime se sve vozimo? Prijevozna sredstva za djecu“
  • dvd-i: „Vlakić Tomica i prijatelji“

Istraživačko-spoznajne aktivnosti:

  • istraživanje izgleda vlakova od prvotnih pa do sadašnjih
  • razvijanje spoznaje o vlakovima ( razlika između lokomotive i vagona)
  • spoznaja vezana za vrste vlakova (putnički i teretni)
  • proširenje spoznaje o vanjskom i unutrašnjem izgledu vagona
  • prepoznavanje zvuka vlaka

Aktivnosti raznovrsnog izražavanja i stvaranja:

  • pričanje po slikama, prepričavanje pročitanog (starija djeca)
  • izrada lokomotive i vagona tehnikom kaširanja i bojanja temperom
  • izrada makete sa kaširanim željezničkim kolodvorom i prugom
  • izrada manipulativne kutije sa prugom
  • izrada zidne plošne lokomotive i vagona sa dječjim fotografijama i imenima
  • likovno izražavanje prikaza vlaka raznim tehnikama (tempera i spužvica, kolaž papirom i novinskim papirom, kartonom, tuljcima i temperom, plastelinom, glinamolom, slanim tijestom…)
  • izrada plakata sa raznoraznim vlakovima
  • izrada zidne slikopriče sa prozorčićima na temelju priče „Mali crveni vlak“

Aktivnosti s kretanjem:

  • hodanje u „vlakiću“ , jedan iza drugoga
  • razni poligoni i igre sa pokretima (formiranje „vlakića“ od nizanja stolica, praćenje zadane linije „pruge“ izbjegavajući postavljene prepreke)

VAROLIZACIJA

Kroz projekt „Juri, juri mali vlak“ djeca su postala svjesna važnosti vlaka za ljudski život, usvojila su mnoga znanja vezana za izgled i funkciju vlaka, te kako se ponašati i koje radnje je potrebno učiniti neposredno prije dolaska i ulaska u vlak, kao i tijekom vožnje vlakom. Proširila su svoj vokabular te postupno unaprijedila govor i jasnoću izgovorenih riječi. Cijeli projekt smo zaokružili zajedničkom vožnjom vlakom sa roditeljima na relaciji Oštarije Ravnice-Ogulin, Ogulin-Oštarije Ravnice gdje smo se svi zajedno imali priliku podružiti i time završiti sa ovopedagoškim projektom.

DJEČJE IZJAVE O VLAKU

J.T. (2,11 god.): „Vlak može biti ljubičasti, zeleni. Vlakom idemo na pijesak. Moramo dati kunu za kartu, salatu, naranču, banane, zeleni autić, crveni autić. S kistićem smo bojali i „kasirali“ (kaširali) vlak. Vlak ide po prugi.“.

V.K. (2,6 god.): „Vlak je plavi. Ne znam kamo ide. Pitat ću baku i dedu. Mama i tata rade. Vlak ide po prugi.“.

D.J. (3,7 god.): „ Ja, mama i Borna  išli smo vlakom. Tata je išao autom. Išli smo u grad Ogulin. Bilo je puno igračaka. Vlak može biti plave boje, roze, crvene, ljubičaste i narančaste. Možemo ići na igralište u Ogulin. Stanica je ono šta smo mi bojali. Čekaju svi ljudi i onda idemo doma. Vlak je spor.“.

A.M. (3,5 god.): „Vlak je „cuven“ (crven). Polako vozi. Možemo ići na sladoled, na more, u trgovinu.“.

K.B. (2,5 god.): „Vlak je „tuven“ (crven). Vozit „tugu“ (prugu). Velik vozi vlak.“.

I.K. (2,2 god.): „Vlak žute. Po prugi. Bojali vlak.“.