Pripremile:
odgojiteljica Marina Kučinić,
odgojiteljica Slađana Kramarić,
studentica ranog i predškolskog odgoja Doris Puškarić,
prof. hr. jezika Ines Radočaj,
učiteljica razredne nastave Petra Stojanović
SKUPINA: mješovita jaslička odgojno-obrazovna skupina „Ježići“
DOB DJECE: 1,2 god. – 3,7 god.
TRAJANJE PROJEKTA: 1.11.2023.-31.5.2024.
CILJ PROJEKTA:
- razvijanje i proširenje spoznaje o vlaku kao jednom od vrsta cestovnog prometa
GLAVNE ZADAĆE PROJEKTA:
- usvajati nazive i povezivati pojmove s riječima (vlak, vagoni, lokomotiva, željeznički kolodvor, prometnik, kondukter, putnici, putnička karta)
- prepoznati zvuk vlaka od ostalih zvukova prijevoznih sredstva
- razvijati socijalne vještine uključivanjem djece u zajedničku igru i suradnju te međusobno slušanje, prilagođavanje i komuniciranje
- putem istraživačkih i simboličkih aktivnosti uvježbavati nove sposobnosti i omogućiti iznošenje vlastitih ideja, misli i emocija
- kroz glazbu i dramsko stvaralaštvo djeci omogućiti slobodno i kreativno izražavanje i razvijanje mašte
- kroz likovno izražavanje omogućiti razvoj vještina svladavanja različitih tehnika oblikovanja te potaknuti da djeca budu aktivni konstruktori okruženja u kojem svakodnevno žive i igraju se
- svakodnevno čitati priče, slikovnice, slikopriče, prelistavati enciklopedije o vlakovima kako bi utjecali na razvoj govora, pažnje, pamćenja, sposobnosti zaključivanja, kritičkog i kreativnog mišljenja, mašte i sl.
- usvajati prostorne odnose tijekom igre (ispred lokomotive, iza lokomotive, u vagonima…)
- prilagođavati procese usvajanja novih spoznaja o vlaku svakom pojedinom djetetu
- prepoznavati i podržavati individualne dobne razlike te pružati prilike za osobni razvoj svakog djeteta
- poticati timski duh, međusobno učenje i razumijevanje (starija djeca mogu pružiti pomoć i podršku mlađoj djeci, dok mlađa djeca se mogu inspirirati i učiti od starije djece)
- omogućiti djeci raznovrsne aktivnosti, materijale i pristupe da se dijete angažira i razvija na svoj način
- pružiti djeci osjećaj sigurnosti, prihvaćenosti i podršku kako bi se usudila izraziti svoje mišljenje, postavljati pitanja i isprobavati nove stvari
- prilagoditi sadržaj, tempo i metodu usvajanja kako bi svako dijete moglo napredovati i ostvariti svoj puni potencijal
- stvoriti pozitivno okruženje kako bi potaknuli samopouzdanje i razvoj djeteta
- poticati razvijanje emocionalne inteligencije kroz igru te poticati razumijevanje vlastitih emocija i empatije prema emocijama drugih
- razvijati samopouzdanje na način da se dijete potiče na samostalno stvaranje i izražavanje
- razvijati motoričke vještine stvaranjem raznih prepreka, razvijanjem koordinacije i ravnoteže pri pokretima i kretanju
- poticati djecu na zadržavanje pažnje i aktivno sudjelovanje u zadatku
TIJEK PROJEKTA:
Projekt „Juri, juri mali vlak“ započeo je kada smo uvidjele da se veliki broj djece uvijek iznova veseli zvuku vlaka kojega svakodnevno čujemo u sobi boravka. U skladu s dječjim razvojnim karakteristikama provodile smo aktivnosti vezane za određeno prijevozno sredstvo, točnije za vlak.
VRSTE AKTIVNOSTI:
Na temelju praćenja dječjih interesa provodile su se razne životno praktične aktivnosti, raznovrsne igre, druženja i društveno-zabavne aktivnosti, umjetnički sadržaji, istraživačko-spoznajne aktivnosti, aktivnosti raznovrsnog izražavanja i stvaranja te aktivnosti s kretanjem.
Životno praktične i radne aktivnosti:
- spoznali smo redoslijed radnji prilikom putovanja vlakom (kupnja putničke karte na željezničkom kolodvoru, čekanje dolaska vlaka, ulaženje i smještanje u vagon, predaja putničke karte na uvid kondukteru, briga za svoje stvari tijekom putovanja i izlaženja iz vagona)
- kako se ponašati neposredno ulaska u vlak te tijekom vožnje vlakom
Raznovrsne igre:
- simbolička igra: igra putovanja s vlakom/ igra u izrađenom vlaku (podjela uloga: prodavač putničke karte, vlakovođa, putnici, kondukter)
- igra građenja i konstruiranja: sastavljanje plastične i drvene pruge, građenje kolodvora raznim elementima ( velikim lego kockama, wafflima, drvenim elementima, raznim neoblikovanim materijalom…)
- stolno-manipulativna igra: drvene umetaljke „vlaka“, umetaljka sa prijevoznim sredstvima, pokrivaljka sa prijevoznim sredstvima, slagalice sa kopnenim prijevoznim sredstvima, memory kartice, grupiranje prijevoznog sredstva vlaka po boji i veličini, nizanje vlaka po veličini i boji, manipuliranje plosnatim vlakom na magnetnoj ploči…
Druženja i društveno-zabavne aktivnosti:
- posjet Željezničkom kolodvoru Oštarije Ravnice te vožnja vlakom na relaciji Oštarije Ravnice-Ogulin (druženje djece, roditelja i odgajateljica)
Umjetnički sadržaji:
- enciklopedija „Vlakovi- legendarna putovanja“
- priče: „Markov vlak“, „Vlak“, „Mali crveni vlak“, „Luka i medo Nani u vlaku“, „Mala lokomotiva“, „Noćni vlak“, „Vagon koji je stao na kočnicu“
- pjesmice i recitacije: „Juri, juri mali vlak“, „Mali vlakić juri“, „Kad se male ruke slože“ (pjesma iz filma „Vlak u snijegu“)
- knjiga sa prozorčićima: „Vozila, plovila, letjelice“
- slikovnice: „Zaviri u svijet vlakova“, „Vozila“, „Vlak“, „Vlak u snijegu“
- didaktički video za djecu: „Čime se sve vozimo? Prijevozna sredstva za djecu“
- dvd-i: „Vlakić Tomica i prijatelji“
Istraživačko-spoznajne aktivnosti:
- istraživanje izgleda vlakova od prvotnih pa do sadašnjih
- razvijanje spoznaje o vlakovima ( razlika između lokomotive i vagona)
- spoznaja vezana za vrste vlakova (putnički i teretni)
- proširenje spoznaje o vanjskom i unutrašnjem izgledu vagona
- prepoznavanje zvuka vlaka
Aktivnosti raznovrsnog izražavanja i stvaranja:
- pričanje po slikama, prepričavanje pročitanog (starija djeca)
- izrada lokomotive i vagona tehnikom kaširanja i bojanja temperom
- izrada makete sa kaširanim željezničkim kolodvorom i prugom
- izrada manipulativne kutije sa prugom
- izrada zidne plošne lokomotive i vagona sa dječjim fotografijama i imenima
- likovno izražavanje prikaza vlaka raznim tehnikama (tempera i spužvica, kolaž papirom i novinskim papirom, kartonom, tuljcima i temperom, plastelinom, glinamolom, slanim tijestom…)
- izrada plakata sa raznoraznim vlakovima
- izrada zidne slikopriče sa prozorčićima na temelju priče „Mali crveni vlak“
Aktivnosti s kretanjem:
- hodanje u „vlakiću“ , jedan iza drugoga
- razni poligoni i igre sa pokretima (formiranje „vlakića“ od nizanja stolica, praćenje zadane linije „pruge“ izbjegavajući postavljene prepreke)
VAROLIZACIJA
DJEČJE IZJAVE O VLAKU
J.T. (2,11 god.): „Vlak može biti ljubičasti, zeleni. Vlakom idemo na pijesak. Moramo dati kunu za kartu, salatu, naranču, banane, zeleni autić, crveni autić. S kistićem smo bojali i „kasirali“ (kaširali) vlak. Vlak ide po prugi.“.
V.K. (2,6 god.): „Vlak je plavi. Ne znam kamo ide. Pitat ću baku i dedu. Mama i tata rade. Vlak ide po prugi.“.
D.J. (3,7 god.): „ Ja, mama i Borna išli smo vlakom. Tata je išao autom. Išli smo u grad Ogulin. Bilo je puno igračaka. Vlak može biti plave boje, roze, crvene, ljubičaste i narančaste. Možemo ići na igralište u Ogulin. Stanica je ono šta smo mi bojali. Čekaju svi ljudi i onda idemo doma. Vlak je spor.“.
A.M. (3,5 god.): „Vlak je „cuven“ (crven). Polako vozi. Možemo ići na sladoled, na more, u trgovinu.“.
K.B. (2,5 god.): „Vlak je „tuven“ (crven). Vozit „tugu“ (prugu). Velik vozi vlak.“.
I.K. (2,2 god.): „Vlak žute. Po prugi. Bojali vlak.“.