Projekt „Dentalna higijena i zdravlje zuba“

(„Abeceda zdravog odrastanja“)

Starija odgojno obrazovna skupina „Pčelice“(5-7 g.)

Odgojiteljice: Maja Marinić i Dijana Župan

CILJ: Dentalna higijena i briga o zubima od najranije dobi

ZADAĆE:

  • spoznajemo kako pravilno održavati dentalnu higijenu (pravilno četkanje zuba)
  • spoznajemo kako pravilno održavati zdravlje zuba (briga za mliječne zube, pravilna i raznovrsna prehrana, posjeti stomatologu,…)
  • čemu služe zubi,
  • gornji i donji zubi- izgled i funkcija,
  • što su trajni, a što mliječni zubi,
  • što je karijes,
  • kako izgleda dobra četkica za zube (poklon paket tvrtke “Curaprox”),
  • kako pravilno četkati zube,
  • kako prehrana utječe na zdravlje zuba,
  • tko je stomatolog/zubar,
  • po čemu se razlikuju ljudski i životinjski zubi
  • usvojiti nazive zubi i spoznati njihovu funkciju (kutnjaci, pretkutnjaci, očnjaci, sjekutići, umnjaci,…)
  • razvijati brigu za ljudsko zdravlje (pravilna prehrana, higijena)
  • stvaranje bolje slike o sebi (osvještavanje svega u čemu je dijete dobro…)
  • razvoj samovrednovanja (samoprocjena: što mogu – što još ne mogu…)
  • razvoj fine motorike šake (crtanje, rezanje škaricama, lijepljenje, oblikovanje tijestom, plastelinom, glinamolom)
  • razvoj složenih senzornih vještina i preciznosti (izrezivanje trokuta, lika po obrisu…)
  • razvoj govora i bogaćenje djetetova rječnika novim pojmovima (artikuliranje glasova…)
  • razvoj empatije (suosjećanje, briga za druge)
  • stjecanje iskustva o uzročno posljedičnim vezama (slatkiši – nedovoljna higijena zuba – karijes,…)
  • spoznati zanimanja stomatologa i liječnika
  • razvoj pozitivnih stavova prema sebi i drugima (zdrav život, prehrana, osjećaji…)
  • razvoj vizualne percepcije (uočavanje, prepoznavanje, sličnosti-različitosti…)
  • razvoj slušne percepcije (ritam, dinamika…)
  • razvoj percepcije mirisa i okusa (mirisi i okusi hrane, pića…)
  • razvoj sposobnosti uočavanja odnosa i veza među ljudima (zanimanja, djelovanje ljudi jednih na druge, pomoći nekome – zubar…)
  • razvoj pamćenja (recitacije, pjesmice)
  • stjecati spoznaje o brojevima (mehaničko povezivanje, povezivanje s količinom)
  • razvoj govornih vještina (upotreba jednostavnih i složenih rečenica, smisleno i jasno verbalno izražavanje, pravilan izgovor, slušanje i razumijevanje govora…)
  • razvoj glazbenog pamćenja, sposobnosti doživljavanja i izražavanja glazbom (usklađenost pokreta i glazbe, pjevanje spontano i prema modelu…)
  • razvoj vještine svladavanja različitih likovnih tehnika
  • učenje poštivanja pravila i dogovora (razne didaktičke igre, u radu…)

TRAJANJE PROJEKTA: Projekt je započeo u listopadu 2023. godine, a završio krajem veljače 2024. godine.

VRSTE AKTIVNOSTI: Na temelju praćenja interesa djece provodile su se razne životno praktične, društveno zabavne, umjetničke, istraživačko spoznajne, aktivnosti raznovrsnog izražavanja i stvaranja i aktivnosti s kretanjem kako bi se u potpunosti mogli zadovoljiti djetetovi interesi.

  • Životno praktične i radne aktivnosti:
  • Spoznajemo kako pravilno održavati osobnu higijenu
  • Spoznajemo kako pravilno četkati zube
  • Društveno zabavne igre i aktivnosti:
  • Memori igre, poklapalice, slagalice
  • Kvizovi znanja
  • Igre pamćenja
  • Simbolička igra liječnika i stomatologa
  • Umjetničke aktivnosti:
  • Pjesme, recitacije, priče
  • Istraživačko spoznajne aktivnosti:
  • Razne knjige i enciklopedije vezane za istraživanje ljudskog tijela
  • Magnetna slagalica
  • Videa sa interneta
  • Tjelesno vježbanje
  • Promatranje modela 3D ljudskog trupa i sebe u ogledalu
  • Promatranje vlastitog tijela
  • Rendgenske snimke
  • Pokusi
  • Vježbe disanja
  • Raznovrsno izražavanje i stvaranje:
  • Likovno izražavanje različitim tehnikama (crtanje – autoportret, rezanje, lijepljenje) i uz pomoć pedagoški neoblikovanog materijala – veliko zubalo,zubi (glinamol, plastelin, folija, plastične čaše i boce, slamke, kamenčići, žice, baloni, spužva, najlonke, stiropor, vata…)
  • Izrada plakata sa zanimljivostima o ljudskim i životinjskim zubima i poznatim narodnim izrekama te izjavama djece vezanima uz zube
  • Aktivnosti s kretanjem:
  • Svakodnevno tjelesno razgibavanje i vježbanje
  • Svladavanje prepreka na poligonu
  • Vježbanje na svježem zraku

TIJEK PROJEKTA:

Od samog početka krenulo se s jasnim ciljem održavanja dentalne higijene i zdravlja zubi djece od najranije dobi. Preko platforme „Mliječni zub“ odgajatelji su mogli poslušati predavanja vodećih stručnjaka stomatologa i potom ih proslijediti roditeljima kako bi se dodatno educirali o temi. Nakon toga organiziran je tematski roditeljski sastanak na kojem su sakupljene  privole od roditelja za sudjelovanje djece u projektu. Razmijenili smo iskustva s roditeljima vezana uz odslušana predavanja, odlazaka stomatologu s djecom, tehnike pranja zuba i sl. Sve nam je ovo pomoglo da krenemo mudriji i informiraniji u projekt. Na samom početku djeca su od pokroviteljske tvrtke Curaprox dobila poklon četkice za zube. Krenuli smo sa tehnikom pranja zuba demonstrirajući pravilan način četkanja na velikom zubalu izrađenom za tu svrhu. Prema uputama i preporukama stručnjaka djeca su isključivo prala zube kod kuće vježbajući pranje zuba s roditeljima. Stručnjaci se slažu da nijedan vrtić ne zadovoljava higijenske uvjete zbrinjavanja četkica za zube u posebnim zatvorenim ormarićima. S vremenom kako su nastajali poticaji nastao je kutić zubara u kojem su djeca svakodnevno provodila vrijeme u istraživanju i simboličkoj igri pacijenta i zubara. Pred sam kraj projekta koji je imao zadano vrijeme početka i trajanja, povezali smo maškare sa našim projektom. Na fašniku smo bili zubari. Cijelo ovo vrijeme važno je bilo što više dokumentirati plan, proces rada i ishod  i  zadavati si neke ciljeve koji će se možda i mijenjati ovisno o interesu djece. Osnovni cilj unutar ovih manjih ciljeva uvijek je bio voditi se holističkim pristupom rada (Maslow) i djelovanjem na sva područja djetetova razvoja.          

VALORIZACIJA:

Kroz projekt „Dentalna higijena i zdravlje zuba“ djeca su usvojila mnoga znanja o zubima, krenuvši od pravilnog četkanja zuba, zdravih namirnica za zube, važnosti odlazaka stomatologu, vrstama zuba i njihovoj pojedinačnoj funkciji u ustima, specifičnostima ljudskih i životinjskih zubi, te puno drugih znanja.  Ostvarili smo i uspješnu i kontinuiranu suradnju s roditeljima u suradnji sa stručnjacima iz oblasti stomatologije. Projekt je od samog početka imao konkretan početak i vrijeme trajanja što smo poštovali i čemu smo se prilagodili. Prema dobivenim uputama na kraju smo izdvojili aktivnosti koje su bile prekretnica i napravili prezentaciju  za organizatore projekta.  Projekt je  po završetku prezentiran i roditeljima na jednom od roditeljskog sastanka.

IZJAVE DJECE:

  • MARK(6,6):”Zube idem prat pa u krevet idem spat!”
  • RINA(6,5):”Jedem voće da su mi zubi zdravi!”
  • MATA(6,0):”Nije dobro za zube pizza i hamburger, bomboni i sladoled!”
  • NIKO(6,10):”Ona djeca koju ne bole zubi isto mogu ići samo na pregled zubaru.”
  • ANA(6,0):“Nikad nisam bila kod zubara zato jer me nikad ne bole zubi!”
  • MARK(6,6): „Nisam zubar al sam čovjek – svaki dan perem zube!”
  • NIKA K.(6,5) :“Mene zubarica stalno zagrli i kaže mi da mi ide pregledat zube!“
  • KARLO(6,6): „Volim ići kod zubara zato jer mi kaže da sam hrabar. Već sam nacrtao zubić i četkicu pa ću dobiti poklon.“
  • RINA(6,5):“Ne volim ići kod zubara jer se bojim da će mi izvaditi zub.“
  • MARKO(6,8):“Bolestan je zub kad u njemu ima puno ostataka hrane, bombona i čokolade.“
  • GLORIA(6,4): „Ja volim popodne prat zube jer mi onda ne ostaje hrana u zubima.“
  • MARIJA(6,0): “Ja se veselim kad mi ispadne zub pa dođe Zubić vila i donese mi poklon. Donijela mi je Mickey Mouse igračku.“
  • IVANO(6,4): “Ja volim ići kod zubara zato jer mi uvijek kaže da su mi zubi čisti.“
  • SARA(6,10):“Moj brat nosi aparatić za zube zato jer su mu zubi malo krivi pa da budu ravniji.
  • MARKO(6,8): „Ja volim ići kod zubara jer me pohvali i uvijek mi da čokoladicu jer sam hrabar.“
  • NIKA Ž.(6,5): ”Moj tata ima umjetne zube. Jednom mu je mama dala kolač od jabuka i onda je tata zagrizao i ispali su mu zubi.“
  • RINA(6,5):”Ako ne čuvaš prave zube imat ćeš umjetne jer će svi tvoji zubi ispasti. Umjetne ne pereš četkicom nego ih samo gurneš u čašu s vodom.” 
  • MARK(6,6): „Veselim se kad mi naraste novi zub pa mogu bolje jest.“
  • ANA(6,1): „Neki ljudi imaju zlatne zube. Jedna baka u domu ima zlatni zub.“
  • NIKA Ž.(6,5): „Moj tata ima dva zlatna zuba. Zubarica mu je dala te zube da može bolje zagrist nešto.“
  • SARA(6,10): „Moja baka ima umjetne zube. Kad je kod kuće i kad nema nikoga od gostiju onda skine zube, a kad netko dođe ona ih odmah stavi.“
  • EMILI(6,3): „Zubarica brusi i zakrpa zube sa trajnom plombom i onom koja se vadi.“
  • NIKO(6,10): „Ako ne odeš kod zubarice kad te boli zub onda će te zauvijek boliti.“
  • ENA(5,10): “Kad mi zubarica izvadi zub onda mi ga da. Kad se probudim vidim 5 eura.“
  • NIKA K.(6,5):”Bake i dede malo jedu voća pa su im žuti zubi.”
  • MIHAEL(6,8): „Moja mama ide puno kod zubarice da ima bolje zube. Možda je zubi bole, možda ne. Ne znam.“
  • EVELIN JOSIPA(6,0): „Ja baš volim prati zube. Imam tri četkice i ovu novu šta sam dobila u vrtiću. Baš sam sretna!“
  • IVANO(6,4): „Životinje imaju trokutaste zube da mogu odgristi sirovo meso, kao vuk jelena.“
  • GLORIA(6,4): “Mi imamo ravne zube a životinje kao trokut oštre.“