ODVIKAVANJE OD PELENA

Na putu odrastanja, kontrola fizioloških potreba svakako je važna karika. S vremenom svako dijete uspješno prođe kroz proces odvikavanja od pelena, a svaki roditelj to proživi. Na tom put gotovo svaki roditelj i dijete prolaze i kroz određene poteškoće, no to ne bi trebalo obeshrabriti roditelje.

Proces odvikavanja od pelena za dijete nije samo fizički, već i psihofički proces. Kod neke je djece odvikavanje od pelena brz i lak proces, dok je kod druge djece izazov. Avantura je to ne samo za dijete i njegove roditelje, već i za odgajatelje, ukoliko dijete ide u vrtić.

Puno je nedoumica vezanih uz to kada je optimalno vrijeme da se krene u proces odvikavanja od pelena. Obično se kontrola mokrenja i stolice događa u dobi oko dvije do tri godine, a kod neke djece i ranije. Važno je reći da ne postoji “najbolje” vrijeme koje bi odgovaralo svakom djetetu u određenoj dobi. Zato je odvikavanje od pelena vrlo individualan proces koji ovisi o psihofizičkoj spremnosti i zrelosti djeteta. Zrelost djeteta podrazumijeva fiziološku razvijenost urinarnog trakta i sfinktera, ali i mentalnu zrelost tj. da dijete razumije i može kontrolirati svoje fiziološke potrebe te da ih može i  verbalizirati (da može reći: “Piški mi se.”  i sl.)

Optimalno vrijeme za odvikavanje od pelena je kada dijete počne pokazivati određene znakove (signale) pa je dobro da ih roditelji na vrijeme mogu prepoznati, a to je kad:

  • primijetite da dijete zadržava mokrenje pa je pelena suha i po nekoliko sati,
  • dijete samostalno pokazuje interes za mokrenjem na kahlici ili školjkici (kod kuće kada roditelji ili starija braća i sestre odlaze na WC, a često i vrtiću kad je dijete potaknuto drugom djecom koja su na odvikavanju ili su se odvikla od pelena),
  • dijete pokazuje nelagodu jer pelena nije suha,
  • obavještava vas kada mora obaviti nuždu,
  • razumije i može pratiti jednostavne upute. 

Dijete tijekom procesa odvikavanja od pelena ne treba uspoređivati s drugim djetetom (svojim ili tuđim) da mu se ne stvori pritisak ili osjećaj neuspjeha (npr.:“Vidiš kako tvoj prijatelj više ne piški u pelenu, a ti još da!”), već mu treba podrška, ohrabrenje i razumijevanje odraslih.

Važno je da sve strane uključene u proces odvikavanja od pelene (djeca, roditelji, odgajatelji) budu spremne na strpljenje i suradnju  jer često će biti i mokrih gaćica i odjeće, možda vas dijete u početku neće razumjeti što od njega očekujete. Isto tako, važno je da roditelji budu dosljedni kako bi upute koje daju djetetu bile jasne i jednako vrijedile bez obzira na to je li dijete kod kuće ili u vrtiću, kod baka i djedova i sl. Na taj će način dijete imati podršku i osjećati sigurnost. Ako dijete pohađa predškolsku ustanovu potrebna je jako dobra i kontinuirana komunikacija i suradnja roditelja i odgajatelja kako bi se pratio cijeli proces i dala podrška djetetu u svakom trenutku.

Djetetu u procesu odvikavanja od pelena roditelj ili odrasla osoba s kojom dijete boravi treba biti model po kojem će učiti kako treba reći kad osjeti da mora na WC, kako će se samostalno skinuti, obući, sjesti na kahlicu ili školjkicu, oprati rukice nakon obavljanja nužde… S djetetom treba puno razgovarati o temi odlaska na WC, pričati priče, čitati slikovnice, gledati poučne animirane filmove…

PRIMJERI:

  1. Animacija djeteta prije kretanja u proces odvikavanja od pelena

Prije nego što se krene u proces odvikavanja od pelena, s djetetom se može igrati igra tako da   sjedne obučeno na kahlicu, ili da stavi svoga medu ili lutkicu da sjedi na kahlici, tek toliko da dobije taj osjećaj. Dijete se dodatno može animirati tak da mu se pjevaju pjesmice o kahlici dok sjedi na njoj ili pričaju mu priče koje roditelji mogu i sami izmisliti.

  • Dijete kao aktivan sudionik u procesu odvikavanja od pelena

Tijekom procesa odvikavanja od pelena dobro je da se djetetu pruži mogućnost izbora prilikom kupovine kahlice ili gaćica ( s njemu omiljenim likovima iz crtanog filma ili omiljenih boja). Na taj način dijete osjeća svoju važnost u procesu i pokazuje veću zainteresiranost i suradnju.

  • Rutina  obavljanja nužde

Dan započnite tako da dijete ujutro nakon buđenja stavite na kahlicu ili školjkicu, obavilo ono nuždu ili ne. Zatim nakon doručka, pa oko podne, zatim poslije ručka i tako dalje tijekom dana  i noći dok dijete samo ne uhvati ritam. Vrlo brzo roditelji će primijetiti koje vrijeme je najpogodnije da dijete stave  na kahlicu  ili će dijete početi samo govoriti da mora ići na wc. Kad dijete počne verbalizirati svoju potrebu za obavljanjem fiziološke potrebe može se dogoditi da to ponekad i zaboravi (primjerice ako je usred igre), pa je korisno da ga se povremeno podsjeti i pita treba li na wc.

Zadaća nas odraslih je pružiti djetetu maksimalnu podršku i pomoć kako bi mu vrijeme odvikavanja proteklo što bezbolnije i sa što manje stresa. Odvikavanje od pelena prirodan je i neizbježan proces u odrastanju svakog djeteta. To je samo jedna stepenica u nizu napredaka i postignuća koje će dijete proći u svom životu, kako bi se stvorili preduvjeti za uspješan daljnji napredak  u svim segmentima djetetova razvoja. 

Prijedlozi sadržaja za pomoć u procesu odvikavanja djeteta od pelena:

Animirani film: CRTIĆ VRTIĆ Mama medo nas uči – “TUTA” https://www.youtube.com/watch?v=AUOdq9VYy8M

Pjesmica :  Juhuhuovci “TUTA”

Slikovnica: “Leo kaže zbogom pelenama”- Annette Langen/Sabine Kraushaar; Forum d.o.o., 2016.

Zvučna slikovnica: “Peppa pig: George i tuta”: Grupa autora; prijevod Karla Bareta; Egmont, 2022.

Literatura:

  1. “Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi(priručnik za odgojitelje, roditelje i sve koji odgajaju djecu predškolske dobi)– Branka Starc, Mira Čudina Obradović, Ana Pleša, Bruna Profaca,Marija Letica; Tehnička knjiga, 2004, Zagreb
  2. “Odvikavanje od pelena”- T. Berry Brazelton, Ostvarenje d.o.o., 2006.